Div Artikels


Boekelse uivinder krijgt Choice Award 

EDE: Uitvinder André Hanegraaf uit Boekel heeft in Ede de Choice Award gewonnen. De Choice Award is een prijs voor het product met de meest toegevoegde waarde voor de organizer. Hij won de prijs met de uitvinding van de DJ Sleeve. Dat is een plastic hoesje waar een cd met cover en achterkant in geplaatst kan worden. 
De prijs werd uitgereikt tijdens de eerste ‘Organizing Convention’. Een bijeenkomst voor professionele organizers.

Aanleiding
Het product van de Boekelse uitvinder betreft een gemakkelijk archivering van cd’s, dvd’s of cd-roms. Hanegraaf, werkzaam bij AHB2000, is reeds verschillende jaren bezig met de ontwikkeling van dit product. In zijn werk als dj bleek de hoeveelheid cd-dozen soms een probleem om mee te nemen en deze gingen vaak stuk. In de jaren negentig ontwikkelde de inwoner uit Boekel de zogenaamde DJ Sleeve.

Erkenning
André Hanegraaf zelf was zeer verheugt met de erkenning. "Een bevestiging van mijn geloof in dit product", aldus de inwoner uit Boekel. Het logo van de Organizer Choice Award mag Hanegraaf nu de komende jaren op zijn producten voeren.


Sneller bladeren door méér cd'tjes 
dinsdag, 22 sep 2009 10:42 | Door: Brabants Dagblad 

Al meer dan 25 jaar is André Hanegraaf uit Boekel op feesten en partijen present met zijn drive-in discotheek.
Jarenlang sleepte hij koffers vol singletjes en later ook cd's mee. 
Dat moet toch anders kunnen, dacht hij. Natuurlijk zijn er systemen om cd's op te bergen, maar die zijn vaak voor kleinere aantallen. Leuk om twintig cd-tjes in de auto mee te nemen. Of het zijn systemen waarbij je alleen de cd en niet de bijgeleverde informatie opbergt en daar staan nou net de relevante gegevens op. Midden jaren negentig had Hanegraaf het wel gehad met al die hardplastic doosjes, losse hoesjes en andere opbergers. 
"Ik heb verschillende dingen bedacht, bijvoorbeeld een klapbaar hoesje, maar dat breekt of scheurt op den duur. Uiteindelijk heb ik iets simpels laten maken. De eerste keer dat ik dat tijdens het draaien gebruikte, viel alles op zijn plaats. Ineens zag ik hoe het zou moeten: gewoon, zo simpel mogelijk van enkele laagjes op elkaar geplakt buigbaar plastic.''
''Kort daarop lag ik 's nacht wakker, ik ben opgestaan en heb 14 tekeningen gemaakt. Die heb ik later geregistreerd en ze zijn nog steeds het uitgangspunt voor wat intussen de DJ Sleeve heet." Het bijzondere aan het hoesje is dat er verschillende vakjes in zitten. Hierin kun je behalve de cd ook de papieren inlegvellen van zowel achterzijde en voorzijde kwijt, plus een eventueel tekstboekje.
Dat kan allemaal zonder het te verknippen, zodat cd en covers origineel blijven en de cd zo zijn waarde behoudt. En natuurlijk is dit hele verhaal ook van toepassing op de iets grotere dvd- hoesjes. Als alles in elkaar zit en je doet de cd's of dvd's in een koffer, bak of lade, kun je al bladerend langs de bovenzijde heel snel zien welk schijfje in het hoesje zit. 
"Normaal zitten er 80 cd's in een koffer, nu 300. Doordat de hoesjes veel lichter zijn dan doosjes, blijft het totaalgewicht ongeveer gelijk." Hanegraaf vertelt over een verzamelaar die zeker 6000 cd's overal in huis had opgeslagen. "Zijn vrouw werd er gek van, zó vol. Nu zit alles in mijn hoesjes en hebben ze aan 2 kasten genoeg." 
Het verhaal klinkt uitermate simpel, maar voordat Hanegraaf zijn cd-hoesjes op de markt kon brengen, kwam er nog heel wat bij kijken. Hij stapte naar het Benelux merkenbureau, daarnaast heeft hij een algemeen octrooi aangevraagd. " Als je het goed wilt doen komt er heel veel bij kijken." Voor Hanegraaf is het patent vooral een verzekering. 
"Zolang je geen patent hebt, mag iedereen jouw product namaken. Dan kan een ander jou aanklagen omdat je 'zijn' gepatenteerde product na zou maken." Ook de productiemachines zijn door Hanegraaf zelf gemaakt of aangepast. Hij schat dat hij dit jaar een kwart miljoen DJ sleeves produceert, niet alleen voor muziekliefhebbers maar ook voor instellingen en organisaties. 
Zelfs het octrooibureau gebruikt de DJ Sleeves. Zakelijke gebruikers slaan hun datagegevens op CD's op, Hanegraafs systeem scheelt dan veel in archiefruimte. "Een kwart miljoen is maar een schijntje", relativeert Hanegraaf, "als je beseft dat de consumentenprijs van één hoesje inclusief BTW 25 tot 30 cent is." djsleeve.com